Ruohonleikkurin huolto

Ruohonleikkurin huolto kannattaa tehdä syksyllä, jotta kone on käyttökunnossa taas keväällä.

Mutta mitäpä ruohonleikkurille sitten tehdään kauden viimeisen leikkuu kerran jälkeen? 

Suoraan ajosta liiterin nurkkaan odottamaan kevättä? Kuusen alle suojaan suurimmalta lumipyryltä? Ruohonleikkurin huolto ja kuivaan säilytykseen? 

Tässäkin on monta koulukuntaa, mutta käydään tässä artikkelissa perusteellisesti läpi mitä me Pienkonepisteellä suosittelemme . 


 

Mitä tulisi tehdä ennen viimeistä ajokertaa?

Ennen viimeistä ajokertaa:  

Tankkaa viimeistään tässä vaiheessa tankkiin pienkonepolttoainetta. Mikäli tankissa on normaalia bensaa, suosittelemme että tankki ajetaan täysin tyhjäksi ja tämän jälkeen tankataan vain pienkonepolttoainetta.  Me suosittelemme Aspen pienkonepolttoainetta. Hyviä vaihtoehtoja ovat myös Nesteen, Husqvarnan ja Stihllin pienkonepolttoaineet. 


 

Älä päästä ruohonleikkuria talviunille ilman huoltoa!

Kun ruoho on onnistuneesti saatu viimeisen kerran leikattua, kannattaa leikkurille suorittaa syyshuolto ennen talviunille laittamista. 

1.  Irrota tulpanhattu. 

Ennekuin suoritat ruohonleikkurin huoltoa , on sytytystulpanhattu irrotettava. Näin estetään ettei leikkuri vahingossakaan käynnisty. 


2. Pesu 

Ruohonleikkuri kannattaa pestä huolellisesti. Tämä toimenpide olisi toki hyvä tehdä myös kauden aikana ainakin muutaman kerran. Huuhtelu jokaisen käyttökerran jälkeenkään ei ole pahitteeksi, varsinkaan jos kyseessä on peltirunkoinen leikkuri. 

Pesu on varsin yksinkertainen homma, kunhan muistaa muutaman perusasian.  

Leikkurin olisi käytön jälkeen hyvä antaa jäähtyä hetken aikaa, ennekuin vedellä ruvetaan huuhtomaan. Tässä välissä voi siis pitää luvan kanssa kahvitauon. 

On hyvä myös muistaa, että ruohonleikkuria ei saa kääntää ihan joka asentoon. Esimerkiksi kyljelleen kääntäessä ruohonleikkurin öljyt voivat päästä valumaan ilmansuodattimeen/kaasuttimeen. 

Tästä seuraa rankka savutus seuraavalla käynnistys kerralla.  

Hyvä nyrkkisääntö ruohonleikkureissa on että sytytystulppa taivasta kohti saa ruohonleikkurin kallistaa. Tällöin öljyt pysyvät oikeassa paikassa. 

Ruohonleikkurin pesu

Joissakin ruohonleikkureissa tankki ottaa korvausilmaa tankinkorkin kautta, joten täydellä tankilla tankin korkista saattaa valua polttoainetta. Tästäkin syystä kun pesun suorittaa leikkuu kerran jälkeen niin tankki ei ole enää täynnä ja vältytään polttoainevuodolta. 

Ruohonleikkurin pesuun voi käyttää joko puutarhaletkua tai painepesuria. Painepesurilla pestessä on syytä kiinnittää huomiota että ei pese liian läheltä tai suuntaa painetta suoraan esimerkiksi laakereihin. Veden lisäksi voi käyttää esimerkiksi auton pesemiseen tarkoitettuja pesuaineita. 

Pesu kannattaa aloittaa likaisimmasta kohdasta eli ruohonleikkurin alta. ( Muista ohje kallistukseen! ) Teräkotelosta kannattaa pestä huolellisesti kertynyt ruoho pois, jottei kosteus pääse muhimaan kotelossa aiheuttaen korroosiota. 

Mikäli kyseessä on vetävä ruohonleikkuri, olisi hyvä irrottaa hihnakotelo ja huuhtoa pakkautunut ruoho myös sieltä. Kotelo on joko leikkurin alla, jolloin se vaatii terän irrotuksen, taikka leikkurin päällipuolella.  

Kun teräkotelo on huuhdottu, voidaan huuhtoa leikkuri päällipuolelta.  

Päällipuolen voi huoletta pestä moottoria myöten, kunhan öljysäiliön ja polttoainesäiliön korkit ovat kiinni.

Vetohihnan kotelo on usein täynnä ruohoa ja tämä heikentää huomattavastio vedon toimivuutta ja aiheuttaa mm. vetohihnan katkeamista. Alla esimerkki:

Ruohonleikkurin hihnakotelo täynnä ruohoa.


3.  Ilmansuodattimen ja sytytystulpan vaihto 

Ilmansuodatin ja sytytystulppa kannattaa vaihtaa kun kausi on ohitse. Seuraavana keväänä ruohonleikkuri kiittää, kun moottoriin tuleva ilma on puhdasta ja palotapahtumakin on puhdas. 


4. Terä ja teräistukka 

Vaihda tai teroita terä. Mikäli terä ei ole pahasti osunut kiviin, kantoihin tai rajamerkkeihin, sen pystyy usein teroittamaa. Terän pystyy teroittamaan esimerkiksi smirgelillä tai kulmahiomakoneella ja hiomalaikalla.  Ruohonleikkurin terän pultti on oikea kätinen. 

Terä kiinnittyy kampiakselin päässä olevaan teräistukkaan. Teräistukassa on usein kaksi murtotappia tai esimerkiksi ristikko, joka estää että terä ei pyörähdä. Murtotappien/ristikon on tarkoitus toimia ”sulakkeena” eli murtua mikäli terä osuu esimerkiksi kiviin. Tämä estää että kampiakseli ei väänny. Tarkista että murtotapit ovat ehjät. Mikäli nämä ovat murtuneet, on riski että terä lähtee pyörimään ja irtoaa.  

Tässäkin on poikkeuksia, esimerkiksi Klippo käyttää murtotappien sijaan kitkalevyä. Kitkalevy tulisi vaihtaa aina kun terän irrottaa. 


5. Öljynvaihto 

Nytkun kone on puhdas, ilmansuodatin ja sytytystulppa vaihdettu, terä terävä ja istukka ehjä niin vuorossa on moottoriöljyn vaihto. 

Tässä kohtaa leikkuri on hyvä käyttää lämpimäksi. Moottoriöljyt lämpenevät ja samalla pesussa jäänyt vesi kuivuu pinnoilta pois. Eli nyt saa tulpan hatun laittaa paikoilleen, kunhan muistaa irrottaa sen mikäli ottaa moottoriöljyt pohjapropun kautta pois. 

Moottoriöljyt on helpoin ottaa pois siihen tehdyllä imupumpulla. Näitä on käsi-, sähkö- sekä paineilma käyttöisiä ja edullisimpia saa jo noin 20 euron hintaan. Tämä helpottaa huomattavasti öljyn vaihtoa. On myös hyvä tietää että kaikissa ruohonleikkureissa ei ole ollenkaan pohjaproppua. 

Kun moottoriöljy on lämmintä, onse huomattavasti helpompi imeä pois kuin kylmä öljy. 

Öljyn voi myös ottaa pohjapropun kautta pois, mikäli sellainen on. ( Muista irrottaa tulpanhattu! ) 

Kun öljy on saatu onnistuneesti pois, laitetaan tietysti pohjaproppu takaisin, mikäli öljyt valutti pois sitä kautta.  

Tämän jälkeen lisätään uusi moottoriöljy. Varmista öljynmäärä ja laatu käyttöohjekirjasta. 

Ruohonleikkurissa käytetään yleensä Sae30 tai 10w30 moottoriöljyä ja tilavuus on useimmiten 0,4-0,6l välissä. On hyvä tarkastaa mittatikkua käyttäen oikea öljymäärä, koska kaikkea vanhaa moottoriöljyä ei välttämättä saatu imettyä pois. 

Moottoria ei saa ylitäyttää! 


6. Vaijereiden ja nivelten rasvaus 

Viimeisenä vaiheena vaijerit ja nivelet tulee rasvata. Vaijereiden yläpäähän voi laittaa esimerkiksi WD40 voiteluainetta tai muuta vastaavaa, hyvin juoksevaa voiteluainetta. Aineen on tarkoitus päästä valumaan vaijerin ja kuoren väliin. 

Ruohonleikkurista on hyvä myös rasvata esimerkiksi aisan lukitusmutterit, jotta ne saa tarvittaessa irti. 


7. Polttoaine

 Varmistathan vielä tässä vaiheessa että tankissa on varmasti  laadukasta pienkonepolttoainetta ja että se on myös kulkenut kaasuttimen läpi. Mikäli ajoit viimeisen kerran pienkonepolttoaineella, niin tämä osio on kunnossa.


8. Säilytys

Hienoa! Nyt Ruohonleikkuri on huollettu ja se on valmis talviunille. Säilytäthän ruohonleikkurin säältä suojassa ja kuivassa paikassa. Näitä ohjeita noudattamalla varmistat ruohonleikkurin toiminnan seuraavan keväänä. 


Lopuksi

Tilaa ruohonleikkurin varaosat suoraan nettikaupastamme, klikkaa tästä!