Lehtipuhallin ei käynnisty!

Lehdet tippuvat hyvää vauhtia ja pian saa valmistautua syksyn pihatöihin. Mutta lehtipuhallin ei käynnisty!

Lehtipuhallin on seisonut todennäköisesti pitkään, mahdollisesti jopa viime syksystä asti käyttämättömänä. Viime käyttökerralla se toimi täysin normaalisti ja sellaisenaan se meni varastoon. Mutta nyt se ei käynnisty. Miksi ei? Mitä voin tehdä?

Näihin kysymyksiin saat vastaukset tässä artikkelissa!

Miten lehtipuhaltimen saa käyntiin seisonnan jälkeen?

Mikäli lehtipuhallin ei käynnisty, tulee miettiä onko lehtipuhallin viime käyttökerralla toiminut normaalisti ja onko sille sen jälkeen tehty jotain?

Varmista että käynnistät ohjeiden mukaan

Lehtipuhaltimen käynnistykseen on monta eri tapaa ja usein erimerkkiset puhaltimet käynnistetään erilailla. Tästä syystä ei ole vain yhtä tiettyä ohjetta käynnistämiseen, vaan se tulee suorittaa valmistajan ohjeiden mukaiseti.

Usein lehtipuhaltimen käynnistämisessä kuitenkin on neljä kohtaa jotka tulee tehdä että lehtipuhallin voi käynnistyä.

  1. Sammutin

Varmista että sammutin katkaisija on pois päältä. Sammutin katkaisee kipinän ja näin ollen estää käynnistymisen. Katkaisin löytyy usein kaasukahvasta.

        2. Primer

Primer tutti. Tätä lisävarustetta ei ole kaikissa puhaltimissa, mutta mikäli primer tutti löytyy, se helpottaa huomattavasti käynnistystä. Lehtipuhaltimissa primer tutti EI ruiki polttoainetta moottoriin, vaan se kierrättää polttoaineen tankista kaasuttimeen ja sieltä takaisin tankkiin. Polttoaine nousee kaasuttimeen myös vetonarua vetämällä, mutta mikäli tutti löytyy, niin vetokerrat vähenevät huomattavasti, koska polttoaine on jo kaasuttimessa.

       3. Ryyppy (rikastin)

Ryyppyvipu löytyy yleensä joko suoraan kaasuttimesta tai ilmansuodattimen luota. Ryyppyvivulla tukitaan moottorin ilmansaantia. Kun ryyppy on päällä, niin kaasuttimessa tai ilmansuodatin kotelossa sijaitseva ryyppyläppä on kiinni.

4. Puoliryyppy/puolikaasu

Puoliryyppu/puolikaasu on tärkeä osa käynnistystä. Tämä asento löytyy joko ryyppyvivusta tai sitten se kytketään erikseen kaasukahvasta päälle. Tässä asennossa ryyppyläppä aukeaa kokonaan tai osittain ja samalla kaasuläppä jää osittain auki.

Ylläolevat neljä kohtaa ovat perusedellytys, jotta moottori voi käynnistyä. Valmistajat antavat yleensä jokaiseen kohtaan erikseen lukumäärän, montako kertaa käynnistysnarua saa vetää, ennenkuin siirrytään seuraavaan kohtaan.

Yleisesti ottaen lehtipuhaltimen käynnistys tapahtuu seuraavasti:

  1. Sammutin pois päältä.
  2. Ryyppy (rikastin) päälle. Huomioi, mikäli puolikaasuasento kytketään kaasukahvasta, tulee se myös ethdä tässä vaiheessa!
  3. Vedetään käynnistysnarusta, kunnes moottori yskäisee/hörähtää/yrittää käynnistyä.
  4. Ryyppy ( rikastin ) pois päältä ja käännetään puoliryyppy/-kaasu asentoon, ellei lukittu jo aiemmin kaasukahvasta.
  5. Vedetään käynnisnarusta kunnes moottori käynnistyy.
  6. Kun moottori on käynnissä, niin kaasua painamalla ryyppyvipu palautuu käyntiasentoon. Poikkeuksena, mikäli vipu sijaitsee ilmansuodatin kotelossa, tulee se siirtää käsin käyntiasentoon.

Yllä mainitut ohjeet koskevat vai kylmän moottorin käynnistystä!

Lehtipuhallin ei käynnisty siltikään

Mikäli suoritit käynnistyksen valmistajan ohjeiden mukaan ja lehtipuhallin ei kuitenkaan käynnisty, on syytä kokeilla seuraava toimenpide.

  1. Lukite kaasuvipu täysin pohjaan. Eli kaasu täysille.
  2. Varmista että ryyppyvipu/rikastin ei ole päällä
  3. Vedä käynnistysnarusta 5-20 kertaa tai niinkauan että lehtipuhallin käynnistyy.

Mikäli lehtipuhallin käynnistyi ylläoleva ohjeen mukaan, oli se kastellut sytytystulpan. Tulpan kastuminen voi johtua siitä, että alunperin käynnistys on tehty väärin tai polttoaine on huonolaatuista.

Tein ylläolevan ohjeen mukaan, mutta lehtipuhallin ei käynnisty vieläkään

Mikäli puhallin ei käynnisty vaikka suoritit yllämainitun toimenpiteen, on siinä todennäköisesti jotain vikaa. Mikäli lehtipuhallin toimi edellisellä käyttökerralla täysin normaalisti, on hyvin epätodennäköistä että vika olisi sytytyksessä. Yleensä seisonnassa aiheutuneet viat paikallistuvat polttoainepuoleen. Lehtipuhaltimessa voi olla kaasutin tukossa, kalvot kovettuneet tai vaikka polttoaineletku murtunut.

Ennenkuin vikaa aletaan hakea syvemmältä, voi käyttäjä suorittaa itse vielä yhden toimen piteen.

Polttoaineen vaihto

Polttoaineen vaihto kannattaa suorittaa, mikäli ylläolevista ohjeista ei ole ollut hyötyä. Erityisesti toimenpide kannattaa suorittaa, mikäli käytössä on ollut normaalia hana bensaa eli 95e10 tai 98e5.

Lehtipuhaltimeen polttoaineen vaihto on yksinkertainen toimenpide.

Kaadetaan tankista vanha polttoaine pois. Mikäli kaasuttimessa on primer tutti kannattaa tämä painella myös tyhjäksi, sen jälkeen kun tankki on tyhjennetty.

Tämän jälkeen tilalle kaadetaan tuoretta polttoainetta. Käy lukemassa miksi suosittelemme käyttämään pienkonepolttoainetta: 

Polttoaineen vaihdon jälkeen olisi hyvä painella primeritutti kovaksi ja suorittaa käynnistys kaasupohjassa, kuten edellä ohjeistettiin.

Eikä onnistu vieläkään..

Mikäli puhallin ei vieläkään käynnisty, voi vielä sytytystulpan tarkastaa. Mikäli tulppa on märkä, on se kannattavaa vaihtaa uuteen ja kokeilla käynnistystä uudelleen. Mikäli puhallin ei vieläkään käynnisty, niin se vaatii tarkempaa tutkimusta.

Ammattitaitoinen henkilökuntamme auttaa mielellään puhaltimesi kanssa!

Tilaa lehtipuhaltimen varaosat suoraan verkkokaupastamme, klikkaa tästä!